Pagina:
6
5
4
3
2
1

GHIDUL CUMPĂRĂTORULUI

De aproape 3 secole pianul încântă inimile artiștilor și iubitorilor de muzică, iar acum o va încântă și pe a dumneavoastră. Decizia de a aduce un pian în casa și implicit în inima dumneavoastră este echivalentă cu decizia de a îmbrățișa bucuria pentru muzică, măiestrie și tradiție.

Fiecare pian Steinway & Sons este fabricat manual, durata de fabricare ajungând pâna la un an. Suntem mândri să spunem că mulți dintre meșterii noștrii care fabrică piane manual în ziua de azi sunt la a doua sau a treia generație, ducând mai departe meșteșugul familiei Steinway.

Este ușor să găsiți un pian care costă mai puțin decât unul Steinway, dar este imposibil să găsiți un pian care să ofere mai multă valoare, renume sau o mai mare rentabilitate a investiției. De peste 150 de ani, fiecare pian Steinway fabricat manual crește în valoare odată cu timpul.

STEINWAY & SONS ESTE AICI SĂ VĂ AJUTE

Un pian bine construit va aduce frumusețe și eleganță casei dumneavoatră, și vă va asigura infinita plăcere pentru muzică. Este instrumentul perfect atât pentru muzicienii începători, cât și pentru cei ajunși la maturitate. Știm că procesul de alegere a instrumentului potrivit poate fi greu, de aceea am conceput acest ghid al cumpărătorului, care vă ajută să vă evaluați dorințele și să alegeți pianul perfect corespunzător nevoilor dumneavoatră.

De peste 150 de ani, Steinway & Sons reprezintă alegerea a 95% dintre artiștii mondiali, iar noi ne-am construit renumele pe un angajament caracterizat printr-un singur cuvânt: calitate. Pianele noastre sunt de departe mai mult decât instrumente, sunt investiții, moșteniri de familie de care generațiile viitoare se pot bucura și pe care le pot oricând valorifica. Am vrea să împărtășim cu dumneavoatră puțin din cunoștințele acumulate de noi despre ceea ce face să funcționeze extraordinar de bine un pian. Deținând această informație, noi credem că veți putea descoperi pianul care va rezona direct cu dumneavoastră.

ÎNCHIDEȚI OCHII, ATINGEȚI CLAPELE

Pianul funcționează cu ajutorul unui proces mecanic complex, dezvoltat la începutul anilor 1700 și perfecționat în ultimii 300 de ani. Pe scurt, când un deget lovește clapa, se declanșază acțiunea mecanismului care pune în mișcare un ciocănel. Acesta lovește o coardă metalică, sau o combinație de corzi care intră în vibrație. Aceste vibrații sunt transmise către placa de rezonanță prin călușuri, iar placa de rezonanță transformă aceste vibrații în ceea ce numim noi sunetul pianului. Placa de rezonanță, de asemenea, amplifică sunetul și astfel acesta capătă consistență și volum.

Pianul este construit din aproximativ 12.000 de componente specifice, toate trebuind să funcționeze cu ușurință și acuratețe pentru a produce sunetul și implicit muzica.

CUTIA DE REZONANȚĂ

Cutia de rezonanță a este cea mai vizibilă parte a pianului și totodată cea care dă aspectul elegant al acestuia. O cutie de rezonanță de înaltă calitate adaugă frumusețe, forță și stabilitate pianului. Cea mai importanta piesă a cutiei de rezonanță este rama (numită și cadru), care la pianele de top precum Steinway, este realizată din mai multe straturi de lemn de arțar.

Grinzile puternice de sub pianele cu coadă sau din spatele pianinelor oferă o mai mare stabilitate, de aceea pianele Steinway sunt cunoscute pentru rezistența și frumusețea cutiilor de rezonanță. Procesul brevetat de fabricare a ramelor de pian Steinway a fost o inovație tehnică inventată de Steinway & Sons în 1878. Ca și atunci, acesta oferă în continuare o calitate superioară ramelor Steinway. Pentru picioare, Steinway folosește lemn de molid, cunoscut pentru rezistența și duritatea sa.

PLACA DE REZISTENȚĂ

În interiorul pianului, o placă din fontă oferă puterea necesară suportării tensiunii corzilor. Această placă este adesea numită ”coloana vertebrală” a pianului deoarece ea trebuie să fie extraordinar de solidă pentru a susține tensiunea corzilor, care poate depăși 20 de tone. Placa de rezistență se află în interiorul cutiei de rezonanță, deasupra plăcii de rezonanță și este adesea de culoare aurie, decorată cu logo-ul producătorului.

La pianele cu coadă, placa de rezistență, placa de rezonanță și corzile sunt dispuse orizontal, în timp ce la pianine, aceste trei componente sunt dispuse vertical. Steinway fabrică plăci de rezistență în propriile fabrici.

PLACA DE REZONANȚĂ

Placa de rezonanță transformă vibrația corzilor în sunete consistente și voluminoase. Plăcile de rezonanță Steinway sunt fabricate din lemn de molid Sitka de cea mai înaltă calitate, cu o textură foarte fină, adus din Columbia Britanica si Alaska. Acest lemn este folosit pentru calitățile sale acustice extraordinare și este selectat manual bucată cu bucată pentru a nu avea imperfecțiuni, pentru a avea culoare uniformă și calitate sonoră foarte bună.

CĂLUȘURILE

Călușurile sunt lipite pe partea de deasupra a plăcii de rezonanță pentru a transmite vibrațiile de la coardă la placa de rezonanță, iar calitatea sunetului este direct proporțională cu calitatea materialelor folosite. Călușurile Steinway & Sons sunt fabricate din lemn de arțar laminat vertical și sunt îndoite în așa fel încât să se obțină calitatea cea mai bună a transmisiei sunetului. Călușurile sunt confecționate special pentru fiecare pian și sunt prelucrate manual pentru ca fiecărei coarde să i se potrivească perfect. Acestea sunt apoi lipite și bătute în cuie pe placa de rezonanță.

CORZILE

Un pian cu coadă modern are între 230 și 264 de corzi (între una și trei corzi pentru fiecare dintre cele 88 de sunete). Majoritatea constructorilor de piane folosesc trei corzi pentru partea mediană și cea acuta și una sau două corzi pentru partea gravă.

Corzile din bas trec de obicei pe deasupra celorlalte corzi pentru a putea fi mai lungi și pentru a oferi o mai bună calitate sunetului. Corzile acute sunt confecționate din oțel, iar cele din bas din oțel îmbrăcat în cupru.

Corzile sunt dispuse la distanțe egale între ele și sunt înfățurate la capăt pe cuiele de acordaj care la rândul lor sunt prinse într-un bloc de lemn (butuc). Cuiele de acordaj țin în tensiune corzile. Când sunt aliniate corect, ciocănelele vor lovi doar coarda pentru sunetul ales, nu și coarda din apropiere. O serie de factori pot afecta fizic proprietățile corzilor cum ar fi umiditatea, lumina solară și temperatura. Corzile întâlnite pe pianele Steinway sunt confecționate din oțel suedez de înaltă calitate și rezistență, iar cuiele de acordaj sunt confecționate din oțel nichelat rezistent la rugină.

BUTUCUL

Butucul este un bloc de lemn multilaminat în care sunt prinse cuiele de acordaj. Butucul este confecționat din lemn de arțar de esență tare iar cuiele de acordaj sunt introduse forțat în el pentru a menține corzile sub o tensiune extremă. Calitatea butucului este de asemenea foarte importantă pentru a menține pianul acordat. Butucul Steinway, patentat în 1963, este confecționat din 7 scânduri (din amestec de arțar cu cherestea) dispuse una peste alta.

CLAVIATURA ȘI MECANICA

Pianul modern are 88 de clape, 52 albe și 36 negre, însumând 7 octave jumătate. Clapele pianului Steinway sunt confecționate din molid bavarez cu suprafață de plastic. Clapele de plastic din ziua de azi sunt mult mai durabile, nu se îngălbenesc în timp și sunt mai ușor de schimbat decât predecesoarele lor de fildeș.

Fiecare clapă a pianului transmite mișcarea sa unui ciocănel de lemn acoperit cu pâslă care la rândul său lovește o coardă sau un set de corzi. Ciocănelele sunt dispuse la distanțe perfect egale, se pot mișca foarte repede și pot repeta un sunet cu o rapiditate și o exactitate extraordinare.

Tamponașele de amortizare (etufoare/dempfere) sunt mici tampoane acoperite cu pâslă care, așezate pe corzi, opresc vibrația acestora. Sunt mai puțin de 88 de amortizoare într-un pian deoarece sunetele acute nu au nevoie de acestea datorită dimensiunii mici a corzilor, dimensiune care duce la o durată mică de vibrație.

Pedala de sustain ridică toate amortizoarele, lucru care permite sunetului să rezoneze chiar și după ce clapa a fost eliberată. La un pian cu coadă, acțiunea ciocănelului este asistată de gravitație în timp ce la o pianină ciocănelul se întoarce la poziția inițială datorită reculului. Această diferență permite pianului cu coadă să repete o notă mai repede decât unei pianine.

PEDALELE

Pianele cu coadă Steinway au trei pedale. Pedala din dreapta este pedala de sustain care este folosită pentru a menține sunetul îndelungat. Pedala din stânga este numită una corda și când este apăsată, mecanismul se mută foarte puțin la dreapta determinând ciocănelele să lovească doar o singură coardă din cele 3, astfel reducând considerabil din intensitatea sunetului.

Pedala din mijloc, numită sostenuto, acționează tot prin menținerea ridicată a amortizoarelor, însă doar acele amortizoare ale grupului de corzi care corespund clapelor ce au fost apăsate, nu a întregii claviaturi precum se întâmplă în cazul pedalei de sustain. La pianine, pedala din mijloc funcționează pe post de surdină. Pedalele pianelor Steinway sunt confecționate din alamă.

SELECTAREA PIANULUI POTRIVIT PENTRU DUMNEAVOASTRĂ

Acest instrument vă va bucura și va crea amintiri în casa dumneavoastră ani și generații la rând. Acum, că ați înțeles procesul care stă la baza construcției unui pian și felul în care funcționează, sunteți gata să alegeți instrumentul potrivit pentru dumneavoastră.

PIAN CU COADĂ SAU PIANINĂ?

Dimensiunea încăperii în care va fi amplasat pianul dumneavoastră este un criteriu foarte important. Calitatea sunetului și volumul sunt direct proporționale cu mărimea plăcii de rezonanță și cu lungimea corzilor, de aceea cu căt pianul va fi mai mare, cu atât sunetul va fi mai consistent. Atenție: o pianină de înaltă calitate este mai bună decât un pian cu coadă de calitate mai slabă.
Principala diferență dintre o pianină și un pian cu coadă, alta decât aspectul fizic și mărimea, este poziția plăcii de rezonanță. La un pian cu coadă, placa de rezonanță și corzile sunt dispuse orizontal, în timp ce la o pianină acestea sunt dispuse vertical. Astfel, la un pian cu coadă mecanismului lucrează cu ajutorul gravitației și de aceea acesta va fi mai agil în comparație cu mecanismul unei pianine unde procesul acestuia este ajutat de recul. Pianinele Steinway măsoară între 109-132 cm înălțime, 152 cm lățime și 60 cm adâncime, indiferent de greutate. O pianină este o alegere foarte bună pentru o încăpere unde spațiul este limitat, dar, în același timp, trebuie luat în considerare faptul că sunetul unui instrument prea mic pentru locul în care este amplasat nu va reuși să umple îndeajuns spațiul și nu va avea consistență.
Familia pianelor Steinway include brand-urile Steinway & Sons, Boston și Essex. Fiecare brand oferă o gamă completă de piane și pianine capabile să îndeplinească oricare criteriu legat de spațiu și de performanță. Chiar dacă sunteți în căutarea unei pianine pentru un spațiu mai mic sau a unui pian cu coadă pentru a ocupa o scenă de concert, există un instrument din familia Steinway care este perfect pentru nevoile dumneavoastră.

STILUL ȘI FINISAJUL

Design-ul pianelor include o gamă variată de stiluri pentru a răspunde diverselor tipuri de decor. De la finisajul tradițional de abanos sau mahon (fie lustruit sau satinat) la lemnul exotic sau edițiile limitate "art case", pianul pe care îl veți alege va aduce eleganță artistică încăperii așa cum nicio piesă de mobilier nu o poate face. Chiar dacă pot avea un design total diferit, fiecare pian Steinway reprezintă instrumentul muzical de înaltă calitate din categoria sa. Puteți alege un stil care să se potrivească cu decorul dumneavoastră și în același timp să fiți sigur că din punct de vedere al performanței, instrumentul ales va rămâne la înaltele standarde menținute de Steinway & Sons în ultimii 150 de ani.

SUNETUL

Mai mulți factori intervin în calitatea sunetului unui pian, inclusiv mărimea, calitatea componentelor și mai ales construcția per ansamblu a pianului. Calitatea și durata sunetului sunt direct proprționale cu mărimea plăcii de rezonanță și lungimea corzilor. O placă de rezonanță mare, va genera o intensitate mai mare a sunetului iar o coardă mai lungă va conduce către o calitate mult îmbunătățită a sunetului în zona de bas a pianului. Prin urmare, cu cât un pian este mai mare, cu atât sunetul este mai bun. În cele din urmă, fiecare pian are ”vocea” sa distinctă, care este determinată de vârstă, condiția ciocănelelor și de felul în care pianul a fost întreținut. Temperatura, umiditatea, acustica încăperii și mobila din jur vor afecta de asemenea sunetul produs de pian. De exemplu, covoarele de pluș, draperiile și mobilierul tapițat vor absorbi sunetul, făcând pianul să sune mai moale iar lemnul și gresia vor face sunetul mai luminos, cu rezonanță mai vibrantă.

SENSIBILITATEA ȘI CLAVIATURA

Tipul claviaturii pianului este un criteriu ce ține de gustul personal. Unii instrumentiști preferă o claviatură mai ușoară, în timp ce alții preferă să simtă mai multă rezistență când apasă o clapă. Încercați o varietate largă de piane și observați cum se simte claviatura în timp ce cântați. Sunt libere și răspund repede sau sunt rigide și lente? O claviatură care răspunde bine va permite o mai mare ușurință în cântat și o mai mare expresie a tonului. Țineți minte, un tehnician calificat poate adesea să ajusteze touché-ul pentru a se potrivi diverselor gusturi.

CALITATEA FABRICAȚIEI

Doua piane pot arăta similar, dar prețul poate fi total diferit. Constructorii de piane de top se mândresc cu înalta calitate a măiestriei lor și se concentrează asupra surselor din care provin materialele de fabricație, știind că cele mai bune materiale vor produce cele mai bune piane. De exemplu, ați prefera să căutați o placă de rezonanță făcută din molid de calitate superioară decăt una făcută din lemn laminat.

Un pian ar trebui să fie atractiv atât în interior, cât și în exterior, chiar și pentru un amator. Finisajul trebuie să fie impecabil, fără nicio urmă de imperfecțiune, calitatea estetică a plăcii de rezonanță și cea a plăcii de rezistență trebuie să fie în concordanță cu calitatea sunetului. Capacul trebuie să fie lustruit impecabil iar toate părțile mobile trebuie să funcționeze cu acuratețe perfectă. Pe scurt, pianul trebuie să arate ca o piesă superbă de mobilier și în același timp să aibă o incredibilă precizie de instrument muzical.

Misiunea lui Henry E. Steinway, fondatorul Steinway & Sons, a fost aceea de a construi cel mai bun pian posibil, iar moștenitorii meșteșugului Steinway & Sons continuă să ducă mai departe acest angajament. Steinway & Sons și-a propus să mențină acest talent, profesionalism și tradiție a experților unici în construcția de piane. Steinway & Sons este neobosit în lupta către perfecțiune, și putem spune că oricare dintre pianele noastre reprezintă într-adevăr o operă de artă.

MENTENANȚA PIANULUI

Întreținerea regulată a pianului este o acțiune foarte importantă pentru oricine îl deține. Există trei procese indispensabile în întreținerea unui pian: acordajul, intonarea și reglajul mecanicii. Acordajul și intonarea sunt două procedee diferite ce se aplică la întreținerea pianului. Acordajul reprezintă aducerea corzilor la înălțimea corectă a sunetului în timp ce intonarea se face prin înmuierea sau înăsprirea pâslei ciocănelelor și prin reglarea diverselor părți ale mecanismului. Cât despre sonoritatea înițială a unui pian, fiecare pian dobîndește un ton mai luminos odată cu trecerea timpului din cauza pâslei ciocănelelor care se compactă.

ACORDAJUL

Un pian care ajunge în showroom este acordat de mai multe ori la standarde internaționale înainte de a părăsi fabrica. Din păcate, oricît de bine ar fi acordat un pian, variațiile atmosferice îl pot dezacorda foarte ușor. Ideal ar fi ca un pian să fie așezat într-un loc ferit de lumina directă a soarelui, de conductele de încălzire și răcire și ar trebui să fie ținut la o umiditate relativă de 40% - 60%.

Ținut în condiții normale, un pian ar avea nevoie de aproximativ 2 acordaje pe an, dar de exemplu, un pian de concert este acordat înainte de fiecare concert iar un pian destinat înregistrărilor performante este acordat de mai multe ori pe săptămână. Acrodajul este un procedeu practicat de profesioniști și pentru rezultate bune, nimeni în afară de un tehnician profesionist nu ar trebui să acordeze pianul.

INTONAREA

Unii pianiști preferă o sonoritate luminoasă în timp ce alții preferă o sonoritate mai moale. Referitor la sonoritatea inițială, fiecare pian dobîndește o sonoritate mai luminoasă odată cu trecerea timpului. În condiții normale, unui pian ar trebui să fie intonat odată la 2 sau 3 ani. În procesul de intonare pâsla ciocănelelor este finisată cu ajutorul unor unelte speciale iar apoi toate notele sunt balansate pentru a dobândi un ton uniform pe toată claviatura. Aceste procedeu necesită cunoștințe speciale și trebuie să fie făcut doar de tehnicieni profesioniști.

REGLAREA MECANICII

După o perioadă de 2 sau 3 ani, mecanismul unui pian se poate deregla ușor față de uniformitatea cu care a ieșit din fabrică și va avea nevoie de un reglaj făcut de un tehnician profesionist. Nevoia de un reglaj depinde de felul în care un pian este folosit. De exemplu, mecanismul unui pian de concert este reglat înainte de fiecare concert. Steinway & Sons este angajat intens în educarea tehnicienilor și asigură tehicieni experimentați.

FINISAJUL ȘI ÎNTREȚINEREA CUTIEI DE REZONANȚĂ

Pianul va fi un obiect foarte important în casa dumneavoastră. Folosiți o lavetă de tifon ușor înmuiată în apă pentru a șterge praful și urmele de degete. Ceruirea instrumentului nu este recomandată pentru că poate rezulta un înveliș neestetic și dăunător care trebuie apoi curățat profesional. Claviatura trebuie de asemena curățată cu ajutorul unei lavete ușor umezite. Evitați să lăsați umezeală pe claviatură. Curățarea interioară a pianului ar trebui făcută de un profesionist prin departamentul de service Steinway & Sons.

MUTAREA PIANULUI

Dacă vreți să mutați pianul, fie în altă locație a casei sau într-o altă casă, apelați numai la profesioniști în deplasarea pianului care au echipamentul necesar pentru a menține pianul sigur în timpul călătoriei având în vedere faptul că un pian cu coadă cântărește până la 480 kg. Nu uitați ca după fiecare mutare să apelați la un tehnician pentru a vă verifica pianul.

VEDEȚI DIFERENȚA, AUZIȚI DIFERENȚA, SIMȚIȚI DIFERENȚA

Alegerea unui pian este de preferat să rămână o experiență unică în viață și merită toată atenția. Este de datoria dumneavoastră să vă cântăriți opțiunile și să alegeți cel mai bun pian pe care vi-l puteți permite. De asemenea trebuie să vă gândiți tot timpul că cei mai buni constructori de piane construiesc întotdeaune produse de înaltă calitate.

Încă din 1853, pianele Steinway au impus standardele pentru sunet, atingere, frumusețe și de aceea continuă să fie alegerea preferată a pianiștilor, compozitorilor și instrumentiștilor de pretutindeni. Pianele Boston-designed by Steinway se alătură Familie Steinway ca alegere exclusivă în festivaluri muzicale precum Aspen, Tanglewood, Brevard, Bowdoin și primesc recenzii pozitive din partea interpreților, conservatoarelor și profesorilor de muzică din întreaga lume. Pianele Essex-designed by Steinway oferă o soluție foarte bună prin înaltă calitate muzicală și estetică, la un preț redus.

Dacă sunteți nesiguri despre ce sunet preferați, puteți fi siguri de faptul că marea majoritate a artiștilor care trăiesc pentru muzică aleg pianele din Familia Steinway. Chiar dacă sunteți un pianist concertist, compozitor, profesor de muzică, sau o persoană care consideră muzica un lucru esențial, întotdeauna va exista un Steinway care să vă îndeplinească dorințele.

Pagina:
6
5
4
3
2
1